Orientacja w schemacie ciała cz.1
Orientacja w schemacie ciała jest umiejętnością niezbędną każdemu człowiekowi.
Rozwija się stopniowo. Na przykład dziecko najpierw uświadamia sobie ,że ma ręce,później przekonuje się,że posiada dłonie i palce,dopiero potem doświadcza istnienia każdego palca z osobna. Poziom orientacji w schemacie ciała zależy od predyspozycji danej osoby i ilości kształtujących te orientację doświadczeń. Im lepszą orientacją w schemacie ciała dysponuje dziecko a następnie człowiek dorosły tym łatwiej radzi sobie z wieloma zadaniami .
Proponuję wierszyki z gestami opracowane przez Małgorzatę Barańską. Głównym ich celem jest kształcenie umiejętności wskazywania i nazywania poszczególnych części ciała oraz rozróżniania stron :lewej i prawej.
Głowa i części ciała
Tu mam nosek jak guziczek.
Tu mam czoło,tu policzek.
Ile mam policzków? Dwa!
A to właśnie jestem ja!
Dziecko
1.Przyciska lekko palcem wskazującym nos
2.Wskazuje kolejno czoło i policzek
3.Rozkłada ręce w geście pytania, a potem nadyma policzki
4.Wskazuje dłońmi na siebie