Orientacja w schemacie ciała cz.1

Orientacja w schemacie ciała cz.1

Orientacja w schemacie ciała jest umiejętnością niezbędną każdemu człowiekowi.

Rozwija się stopniowo. Na przykład dziecko najpierw uświadamia sobie ,że ma ręce,później przekonuje się,że posiada dłonie i palce,dopiero potem doświadcza istnienia każdego palca z osobna. Poziom orientacji w schemacie ciała zależy od predyspozycji danej osoby i ilości kształtujących te orientację doświadczeń. Im lepszą orientacją w schemacie ciała dysponuje dziecko a następnie człowiek dorosły tym łatwiej radzi sobie z wieloma zadaniami .

Proponuję wierszyki z gestami opracowane przez Małgorzatę Barańską. Głównym ich celem jest kształcenie umiejętności wskazywania i nazywania poszczególnych części ciała oraz rozróżniania stron :lewej i prawej.

Głowa i części ciała

Tu mam nosek jak guziczek.

Tu mam czoło,tu policzek.

Ile mam policzków? Dwa!

A to właśnie jestem ja!

Dziecko

1.Przyciska lekko palcem wskazującym nos

2.Wskazuje kolejno czoło i policzek

3.Rozkłada ręce w geście pytania, a potem nadyma policzki

4.Wskazuje dłońmi na siebie