Koordynacja ruchowa to zdolność wykonywania złożonych przestrzennie i czasowo ruchów, przestawianie się z jednych zadań ruchowych na inne.
Zabawa i aktywność ruchowa pozwala w naturalny sposób rozwinąć odpowiednią koordynację ruchową. Mogą to być gry zręcznościowe lub jazda na hulajnodze lub rowerze.
Proponuję do wykorzystania zabawy z rymowankami M. Barańskiej,które oprócz koordynacji ruchowej rozwijają uwagę i pamięć słuchową,kształtują poczucie rytmu.
Idą mrówki
Idą sobie mrówki dróżką:
pierwsza mrówka tupie nóżką,
druga mrówka tupie nóżką,
trzecia mrówka tupie nóżką,
czwarta mrówka tupie nóżką.
Potupały,potupały
i w mrowisku się schowały.
1.Dziecko siedzi. Kroczy po podłodze palcami wskazującymi i środkowymi obu rąk.
2.Stuka w podłogę palcem wskazującym jednej ręki.
3.Stuka w podłogę palcem środkowym tej samej ręki.
4.Stuka w podłogę palcem wskazującym drugiej ręki.
5.Stuka w podłogę palcem wskazującym tej samej ręki.
6.Stuka w podłogę palcami wskazującymi i środkowymi obu rąk.
7.Zaciska obie pięści.
Pięć kociątek
Śpi w koszyku pięć kociątek-
to bajeczki jest początek.
Gdy się kotki obudziły,
to z koszyczka wychodziły:
najpierw rudy,potem szary,
potem czarne dwa do pary,
a na końcu wyszedł biały,
dzielny ,chociaż bardzo mały.
1.Dziecko siedzi. Do koszyka ułożonego z jednej dłoni wkłada wszystkie palce drugiej dłoni.
2.Dziecko porusza wszystkimi placami w koszyku.
3.Wysuwa z koszyka najpierw kciuk a potem palec wskazujący.
4.Wysuwa palec środkowy i serdeczny.
5.Wyjmuje mały palec i porusza nim nad koszykiem.
Cztery żabki
W stawie żyją cztery żabki.
Każda ma po cztery łapki.
Nie za duże,nie za małe,
do skakania doskonałe.
1.Dziecko siedzi. Wysuwa kolejno cztery palce jednej dłoni,zaczynając od palca wskazującego.
2.Porusza czterema palcami obu dłoni,bez kciuków.
3.Opiera po cztery palce obu dłoni na podłodze i naśladuje nimi żabie skoki.
Źródło: M. Barańska Wchodzi Stach na dach.103 wierszyki i zabawy kształtujące motorykę,koordynację ruchową i ruchowo-słuchową